Veranstaltungen
Veranstaltungen Sommersemester 2021
10-02-720 American Constitutional Law
Dozentin Kathrin von Gierke
This course will explore the US Constitution and Bill of Rights in light of recent developments and the new Presidency of Joe Biden
Englisch B1/B2
10-02-721 Law, Economics, and Technology
Dozent Prof. Dr. Georg Ringe
Prof. Ringe bietet im Sommersemester 2021 ein Seminar zum Thema "Law, Economics, and Technology“ an. Das Seminar wendet sich insbesondere an Studierende des Schwerpunktbereichs VI, „Law and Economics“, steht aber auch anderen Studierenden zur Erlangung eines Fremdsprachennachweises offen.
Die Anmeldung zu diesem Seminar erfolgt über den Lehrstuhl, melanie.lange-1@uni-hamburg.de Anmeldefrist ist der 16.4.2020.
Englisch B1/B2
10-02-722 Game Theory in International Relations
Dozent Filippo Silano
As the World is experiencing an epochal transition, this class aims at applying game theory to explain the strategic interaction among countries, federations, and institutions both in the development of multilateral negotiations and in unfolding geopolitical/geo-economic confrontations. This course focuses on providing a novel way of thinking about the formation of international agreements, considering the role played by Law and technology in shaping balances of power.
Game theory analyses the logic of decision-making, in particular amongst several participants, which has a wide range of applications among the social sciences. Adopting a game theoretical approach to model strategic behaviour aims at gaining counterintuitive insights that may not arise under classic legal analysis. Beyond applying positive jurisprudence, legal experts and policy makers must embrace a strategic approach in carrying out decision-making tasks.
Englisch B1/B2
10-02-723 International Protection within European Union
Dozentin Annalisa Morticelli
The matter of Asylum Law and International Protection is very relevant and discussed in the European Union (EU) current context. For this reason the aim of the course is to provide students with the knowledge of the fundamental legal elements underpinning European legislation on international protection and asylum law.
A brief introduction on the typologies of migrant categories and on the European legislation on international protection will be addressed, the analysis of European and international Conventions valid within the European Union such as the Declaration of Fundamental Rights of Man, the Geneva Convention (1951), the Charter of Fundamental Rights of the European Union, and the regulations enacted by the European institutions related the international protection will be object of the course. The European jurisprudence will also be analysed above all to understand what violations of current legislation have been incurred by Member States so far. The vision of a documentary is also provided to help to better understand the analysis of some part of the program (for example related to the legislation on the examination of asylum claims) as also the solution of legal cases and role-playing techniques.
Englisch B1/B2
10-02-724 Ethics and Public Policy
Dozentin Marie Thérèse Montana
Bei entscheidenden und schwierigen ethischen Fragen wie der Legalisierung von Drogen, Experimenten an Tieren, Abtreibung, Glücksspiel, der Todesstrafe, zum Teil riskanten neuen Technologien, Gesundheit, oder Zuwanderung hat die Politik nicht die Option, sich darauf zu einigen, dass man sich uneins ist. Ein Gesetz muss her.
Wie sollte „policy making“ bei schwierigen ethischen Fragen funktionieren? Sicherlich wäre es naiv zu glauben, dass es mit der Verkündung der “wahren Prinzipien“ durch die Philosophie beginnt und mit deren schlichter Übersetzung in ein Gesetz endet. Wie können und sollten also derartige „policy recommmendations“ aussehen? Welches sind die ethischen Überlegungen, die wir in den Gesetzgebungsprozess miteinbeziehen müssen? Welche Bedeutung hat Uneinigkeit über die ethische Bewertung dieser großen Fragen? Gibt es Ausweichstrategien? Welche Rolle spielen insbesondere Kosten-Nutzen-Analysen, ökonomischer Analyse, und weitere konsequentialistische Erwägungen? Was bedeutet Paternalismus? Und was ist eigentlich „nudging“? Welches sind die Charakteristika erfolgreicher Gesetze? Was sind demgegenüber „failed policies“ und warum scheitern sie?
In diesem Seminar nehmen wir sowohl die Perspektive der Legislator:innen, als auch die der Moral- und politischen Philosoph:innen ein. Unsere Textgrundlagen werden sich aus Primärquellen, insbesondere Artikel- und Monographie-Exzerpten, in englischer Sprache zusammensetzen. Es ist kein Vorwissen in Philosophie erforderlich! Ein Englisch-Level von B2/C1 ist ideal. Aber, keine Sorge! Wir werden verschiedenen Englisch-Niveaus Rechnung tragen können (bitte kontaktieren Sie mich dazu vor Beginn des Kurses). Das Curriculum lässt außerdem sehr viel Raum für Ihre Vorschläge – welche moralischen Dilemmata und deren Übersetzung ins Recht möchten Sie diskutieren? Was Sie aber mitbringen sollten: die Bereitschaft, eine state-of-the-art Videopräsentation zu erstellen und kritisch über Ihre Thesen und Ideen zu diskutieren! Und nicht zuletzt auch etwas Enthusiasmus, Neugier und Interesse an einem kleinen Blick hinter die Kulissen richtig schwieriger Gesetzgebungsarbeit! Wir haben Spannendes vor – lassen Sie sich überraschen!
10-02-725 Domestic and International Dimensions of Criminal Law Dogmatics
Dozent Dr. Markus Abraham
The course will deal with the dogmatics of German Criminal Law as well as with European and International Criminal Law. It offers the opportunity of furthering the ability to understand and explain a viewpoint on a legal issue in English.
Englisch B1/B2
10-02-726 EU General Data Protection Regulation (GDPR) and Online Platforms
Dozent Erion Murati
Have you ever thought of how data-based economy influences your life, business, government? How do online platforms use your personal data to make decisions which are of relevance for your life? What is their impact on your fundamental rights? More and more companies and government agencies find themselves in the press and courtrooms for data privacy and security law violations. Given the rapidly increasing technological options to collect and commercialize personal data, this area of the law is rapidly growing. The General Data Protection Regulation (GDPR) No. EU 679/2016 came into effect May 25th 2018 and ensures that organisations and businesses are more accountable and transparent in their collection, use, and protection of personal data. The EU recognises that the collection of personal data is big business and aims to ensure that responsible and ethical practices are in place, along with safeguarding procedures. The GDPR is designed to balance the need for businesses’ and customers’ data information to flow freely, and the need to protect the rights of the individual. This course will prepare law students for the challenges and opportunities of European Union data protection law. Moreover, it provides a comprehensive introduction to the GDPR’s structure, context terminology, and compliance mechanisms. Students will learn how to plan a continuous and longitudinal compliance programme, whilst appreciating the multifaceted role of a Data Protection Officer (DPO), Data Controller, and Data Processor under the GDPR. Once the student is familiar with the aim and structure of GDPR, its effects on Online Platforms will be subject of practical analyse. In the second part of the Course, the student will learn: firstly, introduction to online platforms, their importance and how do they affect our daily lives; secondly, categorization of online platforms; finally, regulatory challenges and EU legislative approach.
Englisch B1/B2
10-02-727 Seminar: International Dispute Settlement
Dozentin Jasmina Funk
Die Anmeldung erfolgt über den Lehrstuhl, oder direkt bei Frau Funk
Englisch B1/B2
10-02-728 Topics in Bioethics and Emerging Biotechnologies
Dozentin Kelly A Dhru
Should genome editing in humans embryos be legally permissible? What, if anything, is wrong with the enhancements of humans, and especially, the cognitive enhancement of the human brain? Should the law allow human organs be “grown” through the creation of human-animal chimeras? Do animals have a right not to be experimented upon?
While on the one hand the emerging biotechnologies aim to promote the health and well-being of the society, they also raise serious legal, ethical, and regulatory challenges on the other hand. These legal and ethical questions are no longer restricted to the realm of the “hypothetical”. With the unsurpassed growth in the emerging biotechnologies, these are some crucial questions that the current legal systems have to battle.
The aim of this course is to put forward the ethical questions arising from the emerging biotechnologies into the legal context. This course will provide an avenue for the students to engage in the debates surrounding questions of the legality and permissibility of these technologies, and we will also ask if these technologies challenge our foundational assumptions about law and legal actors, and especially about the nature of the relationship between law and ethics. The course will be primarily discussion-based (although, like the technologies, the discussions, too, will be somewhat regulated), and will foster critical thinking and argumentative skills of the participating students.
Englisch B1/B2
10-02-729 Introduction au droit constitutionnel français
Dozentin Sarah Geiger
Ziel der Veranstaltung ist die Schaffung eines Grundverständnisses für das Verfassungsrecht unseres Nachbarlandes Frankreich: auch wenn Frankreich einer unserer engsten politischen Partner ist, unterscheiden sich Staatsaufbau und Grundrechtsschutz in Deutschland und Frankreich ganz wesentlich. Diese Unterschiede sowie Stärken und Schwächen des französischen Rechtssystems möchte die Veranstaltung den Studierenden vermitteln. Dabei wird einführend das republikanische Model, die „Ve République“, dargestellt. Die republikanischen Institutionen werden daraufhin näher beleuchtet: der französische Rechtsstaat zeichnet sich aus durch eine bedeutsame Exekutive und einer Legislative, welche aus Nationalversammlung und Senat besteht. Im Mittelpunkt soll in diesem Kursteil jedoch der französische Verfassungsrat stehen.
Der zweite Teil der Grobgliederung, auf welchem der Schwerpunkt des Kurses liegt, unterteilt sich in eine Vorstellung der Verfassung von 1958 und des vom Verfassungsrat geschaffenen „Verfassungsblocks“. Weiter vertiefen die Studierenden den verfassungsrechtlichen und gerichtlichen Grundrechtsschutz und wird dieser schließlich in einen europäischen Kontext gestellt.
Französisch B1/B2
10-02-730 Seminar: Women in the Context of International, European and Constitutional Law: Legal Thought and Legal Practice - Distinguished Jurists, Gender Perspectives and Legal Protection Mechanisms
Dozenten Verena Kahl und Prof. Dr. Kotzur
Die Anmeldung erfolgt über den Lehrstuhl, oder direkt bei Frau Kahl, nähere Informationen zum Inhalt und zum Zeitpunkt, erfolgen Mitte April.
Englisch B1/B2
10-04-420 Einführung in das türkische Recht – Zivilrecht. Türk Hukukuna Giris – Medeni Hukuk
Dozentin Ülkü Sezgi Sözen
Die Ziele der Vorlesung sind, die Teilnehmer/innen mit der türkischen Rechtssprache vertraut zu machen. Die Studierenden erhalten einen Überblick über das türkische Zivilrecht und das Handels- und Gesellschaftsrecht und erlernen die erforderliche Rechtsterminologie. Sie werden in die Falllösung nach türkischem Recht eingeführt und bearbeiten türkische Rechtsfragen mit türkischen und deutschen Rechtsquellen durch die vergleichende Methode.
Türkisch